تاثیر ورزش بر قلب

تحقیق تاثیر ورزش برقلب

تاثیر ورزش بر قلب

در ادامه تحقیق تاثیر ورزش بر قلب را مشاهده می فرمایید.

ورزش و فعاليت جسماني ، روشي براي ارتقاء سلامت و پيشگيري از بيماريهاي جسمي و رواني است . افرادي كه از آمادگي و توان جسمي خوبي برخوردار هستند ، در فعاليت‌هاي اجتماعي و فردي موفق‌ترند. زيرا اين افراد از شادابي ، انرژي و سلامت بيشتري برخوردارند. در اين مقاله به اختصار به اثرات ورزش در سلامت جسم و سلامت رواني اجتماعي اشاره شده است؛ توجه به نتايج مفيد ورزش در نيروهاي مسلح از اهميت خاصي برخوردار است؛ زيرا علاوه بر كاهش هزينه‌هاي درماني نيروهاي مسلح ، آمادگي جسمي و رزمي نتيجه اصلي و مفيد ورزش خواهد بود.

مقدمه

علم پزشكي علاوه بر معاينات و تجويز داروها و اعمال جراحي كه در مورد بيماري‌هاي مختلف انجام مي‌دهد، از ورزش نيز به عنوان وسيله‌اي در جهت بهب ود و سلامتي بيماران بهره مي‌برد. بعضي از پزشكان در مواردي مثل كم‌خوابي ، كم كردن وزن و ضعف‌هاي عضلاني مثــــــل كمردرد، كسب هماهنگي‌هاي عصبي و عضلاني در بعضي از انواع فلج ، توان‌بخشي ، نداشتن اشتها ، داشتن اضطراب يا هيجانات روحي ، بي‌قراري‌ها ، افسردگي‌ها ، احساس پوچي و بسياري ديگر از موارد ، بيمار خود را به ورزش كردن تشويق مي‌نمايند (1). در اسلام نيز به ورزش شنا ، تيراندازي ، سواركاري و حتي پياده‌روي سفارش شده است. پيامبر اكرم (صلي‌اله عليه و آله وسلم) پياده‌روي را بهترين درمان براي بسياري از بيماري‌ها معرفي مي‌كنند (2). انواع ورزش را مي‌توان بر حسب ميزان فعاليت جسماني و انرژي مصرفي در واحد زمان به ورزشهاي سبك‌، نيمه سنگين و سنگين تقسيم كرد.

تاثير ورزش بر قلب و عروق

قلب يكي از اعضاء حساس و مهم بدن حيوانات و انسان است. در انسان ، هر گونه اختلالي در عملكرد قلب ، موجب اختلال در فعاليت‌هاي روزانه خواهد شد. يكي از راههاي مراقبت از قلب ، انجام فعاليت‌هاي جسماني و ورزش‌هاي مناسب – به تناسب وزن و سن است. تأثيرات مثبت ورزش بر سيستم قلبي عروقي عبارتند از :

1- تقويت عضله قلب و ساير عضلات بدن.

2-تسريع در جريان خون و انتقال بهتر اكسيژن به قسمت‌هاي مختلف بدن.

3-پيشگيري از بروز بيماري فشار خون به دليل كاهش كلسترول و باز شدن عروق

4-به دليل تقويت عضله قلب و افزايش قدرت انقباضي آن، تعداد ضربان قلب در حالت استراحت در هر دقيقه كمتر شده و در مقابل ، خون با نيروي بيشتري به جريان مي‌افتد.

5-با انقباض عضلات پا در حين ورزش ، خون راحت‌تر به قلب باز مي‌گردد و از بروز واريس در پاها جلوگيري مي‌شــود.

تأثيرات ورزش بر دستگاه گردش خون :                      

عضله ي قلب به علت نياز شديد به اکسيژن و مواد غذايي سهم بيشتري از خون دريافت مي کند . مقدار خوني که توسط قلب پمپاژ مي شود توسط مقدار خوني که از سياهرگ ها وارد دهليز راست مي شود تعيين مي شود به اين اصل قانون

قلب مي گويند .                                                    

قدرت پمپاژ قلب با تحريک اعصاب سمپاتيک و افزايش برون ده قلبي در هنگام ورزش افزايش مي يابد .             

به عبارتي در هنگام ورزش 2 حالت زير ممكن است ايجاد شود :

  1. ( بر اساس قانون قلب ) خودتطبيقي قلب با خون زيادتر و افزايش قدرت پمپاژ
  2. تحريك اعصاب سمپاتيك به جاي اعصاب پاراسمپاتيك

ويژگي هاي قلب :

  1. اتصال فيبرهاي عضلاني و انقباض همزمان آنها
  2. بالاتر بودن پتانسيل عمل ماهيچه ي قلبي به علت وجود فيبرهاي پوركنژ
  3. كنترل پاراسمپاتيك

سيكل قلبي يا يك مرحله ي كامل انقباض و انبساط قلب در سه مرحله روي مي دهد :

  1. دياستازيس : استراحت كامل قلب
  2. سيستول : انقباض دهليز و بطن
  3. دياستول : انبساط دهليز و بطن

تأثير ورزش بر فشار سيستولي بيش از فشار دياستولي است .

جريان خون :

فشار خون عاملي است كه باعث جريان خون در گردش عمومي خون در بدن مي شود .                                                 

جريان خون در يك بافت عمدتاً به وسيله ي مكانيسم خودتنظيمي موضعي كنترل مي شود و نبايد نقش سيستم عصبي سمپاتيك را ناديده گرفت كه با گشاد كردن رگ ها در هنگام ورزش جريان خون را در عضلات فعال افزايش    مي دهد .

فشار خون :

همان نيرويي است كه خون بر ديواره هاي رگ خوني وارد مي كند .

در هنگام ورزش به علت افزايش بازده قلب فشار خون بيشتر مي شود كه اين افزايش تحت تأثير عوامل عصبي و شيميايي است كه اين حالت در ورزش هاي ديناميك در مقايسه با ورزش هاي ايزومتريك بيشتر است .

به طور كلي سه عامل بسيار مهم همكاري دستگاه گردش خون در هنگام ورزش را در بر مي گيرند :

1) تحريك سيستم عصبي سمپاتيك 

2) افزايش فشار شرياني :

 انقباض رگ ها باعث افزايش فشار شرياني مي شود . در ورزشكاران ورزيده جريان خون عضلات مي تواند حداقل تا 20 برابر افزايش يابد . با وجود اينكه عامل اصلي آن گشادي رگ هاست ولي افزايش فشار شرياني نيز تأثير زيادي در اين افزايش دارد .

3) افزايش برون ده قلبي

برون ده قلب برابر است با حاصل ضرب حجم ضربه اي در سرعت ضربان قلب

سرعت ضربان قلب در هنگام ورزش با توجه به شدت فعاليت افزايش مي يابد . ضربان هاي قلب در افراد معمول و ورزشكار با افزايش مصرف اكسيژن افزايش مي يابد كه افزايش ضربان قلب در ورزشكاران كمتر از افراد عادي است .

حجم ضربه اي نيز در هنگام ورزش به علت تخليه ي بيشتر قلب در هر ضربان افزايش مي يابد .

“به قلبتان ورزش هديه دهيد”

قلب اندام بسيار حساسي است که کارهاي مهم و حياتي را انجام مي دهد . سلامت قلب ، زندگي انسان را دوام بخشيده و او را دراجراي کارهاي روزانه ، توانمند و شاداب مي کند . زندگي ماشيني امروز ، آلودگي هوا ، کم تحرکي و تغذيه نامناسب ، خطرهاي بي شماري براي قلب دارند و قربانيان بسياري نيز گرفته اند . ورزش اگر به اندازه ، با برنامه و منظم باشد ، عاملي مهم براي تقويت قلب است. ورزش ، قلب را نيز مانند ديگر اعضاي بدن نيرومند مي کند .

دريافت اکسيژن بيشتر ، نشاط بيشتر

همان اندازه که ديواره هاي قلب بر اثر ورزش قوي تر مي شوند ، خون را هم خيلي بهتر به جريان انداخته و آن را در بدن به جريان مي اندازند ، در نتيجه اکسيژن کافي به عضلات بدن رسيده و آنها هم با قدرت بيشتري کار مي کنند . زماني که اکسيژن بيشتري دريافت کنيد ، بيشتر احساس شادي کرده و انرژي بيشتري خواهيد داشت . اگر به انرژي زيادي نياز داريد ، قدر اين قلب را بدانيد.

ورزش هاي مخصوص قلب

تمرين هاي تنفسي ، از انواع ورزش هايي است که هواي بيشتري را به ريه هاي وارد کرده و بهترين تمرين براي تقويت قلب خواهد بود. پياده روي تند ، پرش در جا ، شنا ، دوچرخه سواري ، طناب بازي ، اسکي و قايقراني از جمله ورزش هاي مخصوص براي تقويت قلب است .

قلب ضعيف ، قلب قوي

قلب سالم و متناسب ، خوب کار کرده و مي تواند خون را به آرامي در بدن به جريان بياندازد ، چرا که اين قلب قوي و پرتوان است ، ولي قلب ضعيف که نارسا و مريض است ، عمل به جريان انداختن را ضعيف انجام داده و کم کم تنبل مي شود. بهترين دارو براي تقويت قلب و کاهش اين نارسايي ها ، انجام تمرين هاي ورزشي مناسب است .

آيا مي توان پس از صرف غذا، ورزش کرد؟

وقتي فرد ورزش مي کند ؛ قلب ، خون را با سرعت بيشتري به جريان مي اندازد . پس از خوردن غذا ، خون بيشتري به طرف معده سرازير شده ، که به عمل هضم غذا کمک کند. بنابراين در اين هنگام بايد فعاليت بدني کمتر باشد . اگر در اين زمان که خون بيشتري به سمت معده جريان دارد ، ورزش کنيد ، به قلب چندين برابر فشار وارد مي شود . البته قدم زدن پس از غذا مفيد بوده و باعث هضم سريع غذا مي شود.

بعد از عمل قلب ورزش کنيد

 به گفته متخصصان بيماريهاي قلب و عروق، اكثر كساني كه يك بار عمل قلب را به صورت باز يا عمل جراحي بسته انجام داده اند به دليل رعايت نكردن نكات بهداشتي و كم تحركي مجدداً به عمل قلب نياز پيدا مي كنند. عروق ترميم شده بعد از عمل جراحي به شدت حساس هستند و مواد مضر با سرعت بيشتري در آنها رسوب مي كند لذا بيماران قلبي بايد بعد از عمل جراحي به ورزش هايي مانند پياده روي، شنا و دوچرخه سواري روي آورند و از مصرف غذاهايي پركالري و چرب مثل تخم مرغ پرهيز كنند

▲ورزش هايي براي قلب

ورزش و سلامت قلب رابطه‌اي دوسويه دارند. داشتن قلب سالم براي تحمل فشار ورزشي ضروري است و از سوي ديگر، ورزش باعث بهبود وضعيت قلبي مي‌شود

شما مي‌توانيدكارآيي سيستم قلبي عروقي خود را براي رساندن اكسيژن و خون كافي به عضلات، با تمرين‌هاي ورزشي منظم قلبي‌-‌عروقي بهتر كنيد.

هيچ‌گاه به ذهنتان خطور كرده است كه چرا هنگام ورزش قلبتان سريع‌تر مي‌تپد؟آيا مي‌دانيد كه افزايش سرعت ضربان قلب چه نقش مهمي در تنظيم بدن شما به هنگام ورزش دارد؟

هنگامي‌كه شما فعاليت ورزشي يا بدني انجام مي‌دهيد، عضلات شما به اكسيژن و خون بيشتري نياز دارند. بنابراين، قلب شما سريع‌تر مي‌زند و تنفس‌هاي شما سريع‌تر و عميق‌تر مي‌شود؛ پس اگر مي‌خواهيد در فعاليت‌هاي ورزشي خود موفق باشيد، بايد سيستم قلبي-‌عروقي شما كارآيي لازم را داشته باشد. البته براي اينكه سيستم قلبي-‌عروقي كارآيي لازم را براي تحمل ورزش سنگين داشته باشد، خودش به ورزش احتياج دارد! شما مي‌توانيدكارآيي سيستم قلبي عروقي خود را براي رساندن اكسيژن و خون كافي به عضلات، با تمرين‌هاي ورزشي منظم قلبي‌-‌عروقي بهتر كنيد.‌

چقدر به ورزش قلبي-‌عروقي احتياج داريد؟

به‌طور اساسي ميزان نياز شما به تمرين ورزشي قلبي-‌عروقي بستگي به هدف شما از ورزش دارد.

اگر شما مي‌خواهيد چربي‌هاي بدنتان را كم كنيد، در مقايسه با زماني‌كه مي‌خواهيد عضله بياوريد، نياز به ورزش قلبي‌- عروقي بيشتري داريد. براي كم كردن چربي، 3 تا 5 بار تمرين در هفته، هر بار به ميزان 20 تا 40 دقيقه براي شما مناسب است ولي اگر تازه كار هستيد، بهتر است محتاطانه شروع كنيد، 3 بار در هفته و هر بار 20 دقيقه كفايت مي‌كند.

اگر مي‌خواهيد وزن خود را بيشتركنيد، بدون انجام هيچ‌گونه تمرين ورزشي قلبي-‌عروقي به سادگي مي‌توانيد به اين هدف برسيد ولي اگر تمرين ورزشي قلبي‌-عروقي سبكي به صورت 2 بار در هفته و هر بار به ميزان 20 دقيقه انجام دهيد، فايده بيشتري خواهيد برد.

به‌طور كلي براي بهتر كردن تناسب سيستم قلبي‌،عروقي ، 3 يا 4 بار ورزش در هفته به ميزان 20 تا 40 دقيقه در هر جلسه ( بسته به ميزان آمادگي بدني فعلي شما) نتايج بسيار خوبي خواهد داشت.

تعريف چند اصطلا‌ح
‌‌
قبل از معرفي انواع تمرين‌هاي قلبي-‌عروقي بهتر است با چند اصطلاح زير آشنا شويد:

ضربان قلب ماكزيموم: به‌صورت تئوري، ضربان قلب ماكزيموم، حداكثر تعداد ضرباني است كه قلب شما در يك دقيقه قادر به توليد آن است . به‌طور تجربي شما با كم كردن سن خود از 220 مي‌توانيد ضربان قلب ماكزيمم خود را حدس بزنيد. به‌عنوان مثال اگر 40 سال سن داريد ضربان قلب ماكزيموم شما 180 است.

به ياد داشته باشيد كه تعداد ضربان قلب، راهنماي شما براي دانستن شدت فعاليت قلبي‌- عروقي است.

‌ضربان قلب هدف: ضربان قلب هدف، محدوده ضرباني است كه شما براي دستيابي به بهترين نتيجه از ورزش‌هاي هوازي بايد سعي كنيد ضربان قلب خود را به آن اندازه برسانيد. به‌صورت معمول اين محدوده بين 60 تا 80 درصد از ضربان قلب ماكزيموم شما است. قسمت‌هاي پايين اين محدوده براي تمرين ورزشي‌ با شدت كم و قسمت‌هاي بالاتر محدوده براي تمرين ورزشي با شدت زياد مناسب است.

اندازه‌گيري تعدادضربان قلب

راه اول، گرفتن نبض شريان مچ دست (شريان راديال) است: نوك انگشتان اشاره و مياني خود را بر روي مچ دست قرار دهيد تا نبض خود را احساس كنيد. راه دوم، گرفتن نبض از طريق شريان كاروتيد در دو طرف گردن است: انگشتان خود را كنار گلوي خود و درست زير فكتان قرار دهيد. مي‌توانيد ضربان را در 20، 30 يا 60 ثاني بشماريد و سپس تعداد ضربان در دقيقه را بدست بياوريد.

انواع تمرينات ورزشي قلبي-‌عروقي:

چندين نوع تمرين قلبي-‌عروقي وجود دارد كه شما را در رسيدن به اهداف تناسب اندامتان كمك مي‌كنند هر كدام از اين تمرين‌ها فوايد و مضرات خود را دارد و بعضي از آنها براي ورزشكاران حرفه‌اي و بعضي ديگر براي مبتد‌ي‌ها مناسب‌ترند.

1- شدت كم، طول مدت زياد:اين تمرين، باعث مي‌شود ضربان قلب شما به 40 تا 60 درصد از ضربان قلب ماكزيموم برسد.

اين نوع، اساساً روشي آسان، آهسته، مداوم و طولاني مدت ( بيش از 40 دقيقه) است كه مي‌تواند پياده‌روي، دوچرخه‌سواري يا دويدن آهسته باشد. شما بايد بتوانيد در حين انجام اين نوع تمرين به راحتي صحبت كنيد. اين تمرين براي افرادي‌كه تازه تمرين ورزشي قلبي‌‌- ‌عروقي را شروع كرده‌اند، مناسب است و به‌طور قابل توجهي براي كم كردن چربي به‌ويژه در افراد خيلي چاق تا‡ثير دارد. همچنين اين نوع تمرين نسبت به ديگر انواع تمرين‌هاي هوارسان به كمترين امكانات احتياج دارد.

2-شدت‌متوسط،‌طول‌مدت‌متوسط‌:مرحله بعدي، شامل تمرينات ورزشي هوارسان مي‌شود كه در محدوده نزديك به 70 درصد از ضربان قلب ماكزيموم انجام مي‌شود. اين نوع، سخت‌تر از مورد قبلي است و نمي‌تواند طولاني مدت انجام شود و معمولاً بين 20 تا 40 دقيقه طول مي‌كشد. اين نوع تمرين مي‌تواند براي كاهش چربي‌ها و افزايش توانايي هوازي استفاده شود. مشخصه اين نوع تمرين، شروع كردن با تنفس‌هاي عميق و سنگين است، البته نه به حدي كه به زودي نفستان بند بيايد و وادار به توقف تمرينات شويد.

3- شدت زياد، طول مدت كم:اين نوع تمرين هوازي در محدوده هدف نزديك به 80 تا 85 درصد از ضربان قلب ماكزيموم انجام مي‌شود و معمولا ‌براي ‌ورزشكاران ‌حرفه‌اي ‌توصيه مي شود. اين نوع از ورزش احتياج به انرژي زيادي دارد و معمولاً‌ بين 5 تا 20 دقيقه، بسته به شدت تمرين و ميزان تناسب اندامتان صورت مي‌گيرد.

كدام نوع تمرينات ورزشي‌ قلبي عروقي را بايد انتخاب كنيد؟‌

تمرينات ورزشي قلبي- عروقي بدون توجه به حركات آن، بر پايه شدت و طول مدت آن طبقه‌بندي مي‌شوند. هنگام انتخاب كردن نوع تمرينات، اهداف خود را به ياد بياوريد. اگر هدف شما بهبود كلي وضعيت قلبي- عروقي است، تمرينات با شدت متوسط را انجام دهيد كه در آن شروع به تنفس‌هاي عميق مي‌كنيد و احساس مي‌كنيد كه واقعاٌ داريد ورزش مي‌كنيد. اگر هدف شما كم‌كردن چربي‌هاي بدنتان است ولي در وضعيت جسماني ضعيفي هستيد، تمرينات ورزشي با شدت كم و طول مدت زياد، مانند پياده‌روي انجام دهيد. و اگر شما مي‌خواهيد چربي‌هاي بدنتان را كم كنيد و دروضعيت قلبي عروقي مساعدي هستيد، تمريناتي كه بيشترين كالري را مي‌سوزاند، يعني تمرينات با شدت زياد را انجام دهيد.

يك افسانه: ورزش كم= كم كردن چربي

اينكه تمرينات ورزشي با شدت كم به دليل سوزاندن چربي بيشتر بهترين روش براي كاهش چربي‌ها هستند، افسانه‌اي بيش نيست. تمرينات ورزشي با شدت كم حدود 50 درصد چربي را به عنوان انرژي مصرفي مي‌سوزانند در حالي كه تمرينات ورزشي با شدت زياد حدود 40 درصد از انرژي مصرفيشان از چربي‌ها تا‡مين مي‌شود و اين تفاوت زيادي نيست. آنچه كه مهم است مقدار كالري مصرف‌شده است.

به عنوان مثال اگر شما 100 كالري را در مدت 20 دقيقه انجام تمرينات با شدت كم بسوزانيد، حدود 50 كالري را از چربي‌ها سوزانده‌ايد، در صورتي كه اگر 160 كالري را در مدت 10 دقيقه ورزش با شدت زياد بسوزانيد، حدود 64 كالري )160*%40=64( را از چربي‌ها سوزانده‌ايد؛ تمرينات ورزشي با شدت زياد همچنين، سوخت و ساز بدن شما را تا مدت طولاني‌ بعد از تمرينات افزايش مي‌دهند، در حالي كه چنين اتفاقي در مورد تمرينات ورزشي با شدت كم نمي‌افتد. تمرينات ورزشي با شدت زياد وسيله قدرتمندي براي كم كردن چربي است ولي تنها بايد به وسيله افرادي استفاده شود كه تناسب اندام خوبي دارند. فراموش نكنيد كه منطق اصلي در كم كردن چربي‌ها، افزايش مصرف كالري است. نوع تمرين در به وجود آوردن اين اختلاف تفاوت زيادي ايجاد نمي‌كند.

تحقيقات نشان داده اند ارتباط قابل توجهي بين تناسب اندام و بيماري قلبي وجود دارد.
به گزارش هلث اند ايج ، اکنون يک مطالعه جديد اين ارتباط را تاييد مي کند. اطلاعات بدست آمده از 3000 نوجوان و بيش از 2000 فرد بزرگسال نشان داده است که يک سوم نوجوانان و 14 درصد بزرگسالان وضعيت مناسب قلبي عروقي نداشتند.

افرادي که به عدم تناسب اندام دچار بودند شاخص چربي بدن (BMI) و اندازه دور کمرشان بيشتر بود. کلسترول آنها نيزدر وضعيت مناسبي نبود و فشار خون بالاتري هم داشتند.

همه اين عوامل زمينه را براي بيماري قلبي فراهم مي کنند. و اين يک روند نگران کننده است و تلاش بيشتري مورد نياز است تا مردم به سلامت قلبشان بينديشند.

دشوار ترين قسمت يک برنامه ورزشي منظم ، اقدام به انجام آن است. به محض اينکه تصميم بگيريد شروع به ورزش کنيد ، آن را دنبال خواهيد کرد.

حالا چطور شروع مي کنيد؟ اول اينکه بايد با پزشکتان مشورت کنيد. او مي تواند انواع ورزشهاي خاص را که براي شما مفيد هستند توصيه کند. اما بطور کلي دستورالعمل هاي زير مي تواند مفيد باشد:

پيش از هر چيز ورزش به يک عادت تبديل خواهد شد. ورزشي را انتخاب کنيد که به آن علاقمنديد. اگر مايليد با گروه باشيد ورزش هايي مثل بسکتبال ، فوتبال و ساير فعاليت ها ي ورزشي گروهي را برگزينيد. مجبور نيستيد يک ورزشکار حرفه اي بشويد. همه مي توانند ورزش کنند. فعاليت هايي مانند پياده روي هم خوبند. اگر ترجيح مي دهيد تنها باشيد ، دوچرخه سواري يا شنا ورزش هاي مناسبي هستند.

خودتان را فريب ندهيد و در باره آنچه فکر مي کنيد واقعا مي توانيد انجام دهيد صادق باشيد.
اگر هميشه از پله بالا رفتن بدتان مي آمده شايد ورزش هاي آئروبيک خيلي انتخاب مناسبي برايتان نباشد. شايد پياده روي در اطراف منزل لذتبخش تر باشد.

به تناسب فعلي اندامتان توجه داشته باشيد. سالهاست ورزش نکرده ايد ، بهتر اين است که با ورزش هاي نسبتا ملايم شروع کنيد. زماني که به حالت تعادل برسيد مي توانيد فعاليتتان را افزايش دهيد.

برنامه مشخصي را دنبال کنيد. اگر سحر خيز هستيد ، صبح ها ورزش کنيد و در غير اينصورت برنامه را براي بعد از ظهر تنظيم کنيد. ابتدا با مدت زمان کم مثلا حدود 15 دقيقه شروع کنيد. وقتي اين برنامه برايتان روتين شود آن را به بيست و سپس سي دقيقه برسانيد. به منظور تاثير بيشتر بايد ورزش روتين را سه يا چها ر بار در هفته تکرار کنيد.

و بالاخره اينکه سخت نگيريد. مطمئن باشيد که هوشمندانه و محتاطانه ورزش مي کنيد. برخي دستورالعمل هاي مفيد براي مبتدي ها را دنبال کنيد. اين را بدانيد که ورزش صحيح ، سلامت شما را بهبود مي بخشد ، آن را به خطر نمي اندازد.

تاثير ورزش در بهبود بيماران نارسايي قلبي

احياي قلبي با آئروبيک مي تواند به بهبود بازيابي ضربان قلب دربيماران مبتلا به نارسايي قلبي و توان ورزشي پايين ، کمک کند.

بازيابي ضربان قلب HRR مقياسي براي سنجش سرعت بازگشت ضربان قلب به حالت نرمال پس از ورزش است.

HRR بعد از بالاترين حدورزش ، احتمال مرگ راپيش بيني مي کند. فرض بر اين بود که ورزش آئروبيک HRR رادر بيماران نارسايي قلب افزايش مي دهد زيرا در ورزشکاران افزايش يافته و در مبتلايان به بيماري عروق کرونر پس از احياي قلبي بهبود مي يابد.

يافته هاي فوق نشان مي دهند HRR اوليه غير طبيعي فاکتور اصلي تعيين تاثير ورزش در افزايش اين پاسخ در بيماران نارسايي قلب است.

ميزان مرگ و مير :        Exercise Training

انجام فعاليت و ورزش جزء لاينفك بازتواني قلب است . مطالعات نشان داده است كه افزايش ميزان فعاليت فيزيكي رابطه عكس با ميزان مورتاليته ناشي از قلبي عروقي دارد . در مطالعاتي كه توسط Alumni و همكارانش انجام گرفته ، خطر مرگ بطور چشمگيري به علت افزايش فعاليت فيزيكي از kcal/wh   3500-500 كمتر شده است .

  1. توانايي عملي :

انجام فعاليت بدني ميزان دقيق توانايي عملي بررسي شده را از طريق مكانيسم هاي گوناگون بهبود مي بخشد اين مكانيسم شامل : تغييرات هموديناميكي و قلبي ، تناوب در پاسخ هاي عصبي هورموني ، و تغييرات محيطي در عضله اسكلتي و حمل و نقل اكسيژن .

برگشت به كار :پيشرفت در توانايي عملي مي تواند اجراي رياد فعاليتها را در بين بيماران قلبي  ، بهبود ببخشند . بعد از  MI  ، 49% تا 93% بيماران به كار خود بر ميگردند . عوامل جمعيتي و اقتصادي اجتماعي  50% در برگشت فرد به كار تاثير دارد ، و عملكرد فيزيكي روحي در 29%  موارد و فاكتورهاي پزشكي فقط 20% در اينجا پيش بيني كننده هستند .

ساير ريسك فاكتورها :

انجام فعاليتهاي ورزشي در حد مطلوب در متابوليسم چربي و كربوهيدرات تاثير مي گذارد و به اين ترتيب در كنترل ريسك فاكتورهاي CAD كمك ميكند . با مصرف رژيم غذايي حاوي چربي پايين ، كلسترول پايين و برنامه هاي كاهش وزن ، ورزش منظم ، تاثير مثبت در پروفيل هاي چربي و به تعويق افتادن پيشرفت CAD آترواسكلروتيك ايجاد مي شود . فعاليت فيزيكي باعث مي شود ، بطور متوسط افزايشي به ميزان 15% – 5%  در ميزان كلسترول مفيد ( HDL  ) ايجاد شود ، گرچه مدارك نشان ميدهد كه ورزش روي سطح  LDL  و كلسترول توتال تاثير ميگذارد .

منابع و مآخذ:

  1. http://www.bmsu.ac.ir/web/beh/p81/4.htm
  2. http://www.jamejamonline.ir/shownews2.asp?n=113196&t=hlt
  3. http://www.salamat.ir/content/29/index1.asp?t=13#1
  4. http://www.ksabz.net/article.asp?AID=5619
  5. http://www.tebyan.net/Teb.aspx?nId=531
  6. ورزش و قلب- مولف: دكتر علي محمد حاجي زينعلي، انتشارات موسسه كتاب همراه

در ادامه مقالات مرتبط را در این زمینه می بینید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *